Development and Validation of Two Questionnaires to Study the Perception of Conflict in Physical Education. Nuevo artículo de GIAM.

Los miembros del GIAM  Pere Lavega-Burgués1* y  y Unai Saez de Ocariz2*  han publicado el articulo «Development and Validation of Two Questionnaires to Study the Perception of Conflict in Physical Education»  (Desarrollo y Validación de Dos Cuestionarios para Estudiar la Percepción de los Conflictos en Educación Física) en la revista International Journal of Environmental Research anf Public Health

BRIEF RESEARCH REPORT ARTICLE

Int. J. Environ. Res. Public Health  2020 , 17 (17), 6241 https://doi.org/10.3390/ijerph17176241

ENLACE A LA ENTRADA:       http://praxiologiamotriz.inefc.es/?p=1208

Abstract: Improving the quality of teaching and learning, as well as school coexistence are international priorities for the new educational challenges of the 21st century (UNESCO 37 C/4 resolution). Physical Education (PE) has become a key subject for education on school coexistence by enabling significant motor experiences to promote interpersonal relationships and transform motor conflicts (MC).
 
The objective of this research was to develop and validate two questionnaires (CONFLICT1-AGE and CONFLICT1-RES) to study secondary school students’ perception about MC in PE. Study 1 searched for evidence related to their content validity and response process validity, and Study 2 examined internal structure, reliability, and concurrent validity.
 
As a result, a seven-item single-factor model was selected for CONFLICT1-AGE, and a five-item single-factor structure was chosen for CONFLICT1-RES. Both models exhibited an excellent fit to the data, where CONFLICT1-AGE: χ 2 (df) = 18.621 (14), p = 0.180, RMSEA (90% CI) = 0.033 0(0.000–0.069), CFI = 0.994, TLI = 0.991; CONFLICT1-RES: χ 2 (df) = 13.350 (5), p = 0.020, RMSEA (90% CI) = 0.075 (0.027–0.125), CFI = 0.986, TLI = 0.972. Furthermore, both questionnaires presented satisfactory internal consistency (αCONFLICT1-AGE = 0.745, αCONFLICT1-RES = 0.737).
 
Their combination will provide a wide view of secondary school students’ perception about MC.
1Motor Action Research Group (GIAM), National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC), INDEST, University of Lleida, Lleida, Spain,    2 Motor Action Research Group (GIAM), National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC), INDEST, University of Barcelona, Barcelona, Spain,

Fig 1 Study process description

Abstract:  Mejorar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje, así como la convivencia escolar son prioridades internacionales para los nuevos desafíos educativos del siglo  XXI (resolución UNESCO 37 C / 4). La Educación Física (EF) se ha convertido en una asignatura clave para la educación sobre la convivencia escolar al posibilitar experiencias motrices significativas para promover las relaciones interpersonales y transformar los conflictos motores (MC).

El objetivo de esta investigación fue desarrollar y validar dos cuestionarios (CONFLICT1-AGE y CONFLICT1-RES) para estudiar la percepción de estudiantes de secundaria sobre MC en EF. El estudio 1 buscó evidencia relacionada con su validez de contenido y la validez del proceso de respuesta, y el estudio 2 examinó la estructura interna, la confiabilidad y la validez concurrente.

Como resultado, se seleccionó un modelo de factor único de siete ítems para CONFLICT1-AGE y una estructura de factor único de cinco ítems para CONFLICT1-RES. Ambos modelos mostraron un ajuste excelente a los datos, donde CONFLICT1-AGE: χ 2 (gl) = 18,621 (14), p = 0,180, RMSEA (90% CI) = 0,033 0 (0,000–0,069), CFI = 0,994, TLI = 0,991; CONFLICT1-RES: χ 2 (gl) = 13,350 (5), p = 0,020, RMSEA (90% CI) = 0,075 (0,027-0,125), CFI = 0,986, TLI = 0,972. Además, ambos cuestionarios presentaron una consistencia interna satisfactoria (αCONFLICT1-AGE = 0,745, αCONFLICT1-RES = 0,737).

Su combinación proporcionará una visión amplia de la percepción de los estudiantes de secundaria sobre el CM.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *